سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدگاه
89/9/13
4:0 عصر

162 : آیا ایمان مردم را امتحان می کنید ؟

بدست شروق (z_m) در دسته

بسم رب المخلصین

شماره 162 شماره ای است که خیلی از ما با آن آشنایی داریم . تلفن گویایی که پیام های مردمی را برای برنامه های صدا و سیما ضبط می کند .

تلفنی که شواهد امر نشان می دهد مورد توجه است و پیام داده به آن مثمر ثمر است . دو نمونه آخرش همین آگهی های گلرنگ و نانسی بود که بعد از تماس های مکرر از لیست آگهی های صداو سیما حذف شد . دستشان درد نکند اما یک سوال :

کاری به سلیقه ها ندارم . اینکه برنامه طنز را بیشتر کنید یا کمتر کنید یا رنگ لباس فلان مجری را بهمان کنید و .... بحث من سر مشکلات اعتقادی است . چیزهایی شبیه همان دو نمونه ای که بالا عرض کردم . تا جایی که ما اطلاع داریم ناظران کیفی ای وجود دارند که کیفیت آثار تولیدی صدا و سیما را بر حسب خطوط قرمز موجود می سنجند

واقعا با وجود چنین ناظرانی آیا طبیعی است که آگهی هایی از این دست در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود و تا زمانی که صدای مردم را در نیاورده است همچنان به پخش خود ادامه دهد ؟

آیا وجود شماره تلفنی مانند 162 برای این است که مرزهای ایمانی مردم را بسنجند که ببینند تا کجا عقب رفته است ؟

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روزی قرار بود مدرسه باشد. مدرسه ای برای تمام عاشقان حقیقی اسلام . اما متاسفیم که این روز ها می بینیم به جز در موارد محدودی سیاستگذاری این رسانه مهم بر اساس خوش آمد قشر خاصی از جامعه تنظیم می شود .


89/9/8
11:26 صبح

اعتقاداتمان را چند می فروشیم ؟

بدست شروق (z_m) در دسته

بسم رب المخلصین

مبلغ اسلامی بود . در یکی از مراکز اسلامی لندن. عمرش را گذاشته بود روی این کار . تعریف می کرد که یک روز سوار تاکسی می شود و کرایه را می پردازد . راننده بقیه پول را که برمی گرداند 20 سنت اضافه تر می دهد .

می گفت :چند دقیقه ای با خودم کلنجار رفتم که بیست سنت اضافه را برگردانم یا نه .آخر سر بر خودم پیروز شدم و بیست سنت را پس دادم و گفتم آقا این را زیاد دادی ...

گذشت و به مقصد رسیدیم . موقع پیاده شدن راننده سرش را بیرون آوردو گفت آقا از شما ممنونم . پرسیدم بابت چی ؟

گفت می خواستم فردا بیایم مرکز شما و مسلمان شوم اما هنوز کمی مردد بودم . وقتی دیدم سوار ماشینم شدید خواستم شما را امتحان کنم . با خودم شرط کردم اگر بیست سنت را پس دادید بیایم . فردا خدمت می رسیم

تعریف می کرد : تمام وجودم دگرگون شد حالی شبیه غش به من دست داد . من مشغول خودم بودم در حالی که داشتم تمام اسلام را به بیست سنت می فروختم ..

این ماجرارا که شنیدم دیدم چقدر وضع ما مذهبی ها خطرناک است . شاید بد نباشد که به خودمان باز گردیم و ببینیم که روزی چند بار و به چه قیمتی تمام اعتقادات و مذهبمان را می فروشیم ؟!


89/8/19
4:26 عصر

یک نگاه کمی تا قسمتی ابری

بدست شروق (z_m) در دسته

بسم ب المخلصین

نشسته ای در تاکسی و اتوبان را مورچه مورچه از کنار خیل ماشین ها رد می کنی .روزت را هم فهرست می کنی :

چهار مورد زیر آب زنی ، 5 مورد غیبت و سه دروغ شاخدار !

چه فرقی می کند که کارهای بالا از خودت سر زده باشد یا دیگران . مهم این است که حالا تو مانده ای با یک دل خسته و  شکسته که حتی تا خانه هم توان بردنش را نداری !

دلی که بعضی جاهایش را خودت سیاه کرده ای و بعضی جاهای دیگرش را دیگران شکسته اند.


"مهم نیست که کجا زندگی کنیم .مهم این است که خوب زندگی کنیم "


این چندمین بار است که در طول اتوبان این جمله را می خوانی .جمله ای که در تبلیغات لوازم خانگی گذاشته اند روی بیلبرد های اطراف اتوبان .

هر بار می خوانیش و احساس می کنی یک جابش می لنگد.

جمله را در دلت تکرار می کنی و ناخود آگاه چیزی به آخرش اضافه می شود :

حتی مهم هم نیست که خوب زندگی کنیم ، مهم این است که درست زندگی کنیم . مهم این است که چگونه آخرتی را بسازیم

این همان رازیست که فراموشیش روزهای اینگونه برایمان آفریده است .روزهایی که پایانش پر از خستگی و دلشکستگی است ...


89/7/17
11:35 صبح

روز دختر و ...

بدست شروق (z_m) در دسته روز دختر

بسم رب المخلصین
امروز داشتم به یک مسئله مهم فکر می کردم .
مسئولین امر نشسته اند و کلی فکر کرده اند و روز دختر را اعلام کرده اند تا در این روز با توجه به شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها یک الگوی مناسب به دختران امروز و مادران جامعه فردا معرفی شود .الگویی که بتواند در برابر باربی و سایر شخصیت های وارداتی (یا بهتر بگویم مهاجم ) غربی بایستد و دختر امروز و مادر سازنده جامعه فردا را برای مسئولیت سخت پیش رویش آماده کند .
اما در عمل این روز چگونه بر گزار می شود ؟
یک عده که مشغول ساختن اس ام اس علیه دختران میشوند .یک عده با تمام قوا به مقابله بر می خیزند . یک عده کاملا بی منظور! متذکر می شوند که روز دختر و روز کودک یکی شده است . بحث ها بالا می گیرد و اصلا اصل موضوع عوض می شود .
یک عده دیگر مثلا می خواهند به نام این روز معضلات دختران را حل کنند و متاسفانه عینکشان کل معغضلات را در نبود شادی خلاصه می کند  و کلی جشن ِجیغ و کف و هورا راه می اندازند . بعد هم چندتا خواننده و بازیگر را می فرستند بالای سن تا دختران تمام احساست خود را نثارشان کنند و بقیه بنشینند عکس بگیرند و گزارش کنند :این هم از دختران ما!
یک عده هم که می خواهند از حضرت معصومه یک الگوی رفتاری بسازند و عرضه کنند کل اینترنت را که می گردند فقط چند جمله ای درباب سفر و بیماری و وفات آن حضرت و البته لیست بالا بلندی از کراماتشان پیدا می کنند ...
از همین حالا پیش بینی می کنم که امسال هم روز دختر تمام می شود ودختران می مانند  و الگوی گمشده  دختر امروز و مادر سازنده جامعه فردا در پس جیغ و کف و هورا و اس ام اس و دعوا و جنگ و جدل  !

با همه اینها دختران خوب و مسلمان ایران زمین روزتان مبارک 

پ.ن : اینها که خواندید درد دل بود اصل مطلب را در وبلاگ ارزشی ها منتشر کردم


89/7/9
10:27 عصر

ساعت 25 ...

بدست شروق (z_m) در دسته آمریکا دهه نود، تغییرات، رسانه ها، کارگردان

بسم رب المخلصین

"در مورد رشد آمار جنایت در آمریکا علت ها عمیقند ، تاریخی اند .اما از اونجا که چهره تاریخ رو به طرق مختلف میشه دید ، ما ابتدا درباره ازدیاد دامنه فقر صحبت می کنیم .ضمنا در مورد جمع آوری ثروت به طرق قانونی هم گفتگو
کردیم .
درباره طبقه متوسطی که روز به روز کوچکتر میشه و همینطور دررابطه با متمولتر شدن طبقه مرفه و سقوط قشر پایین متوسط صحبت به میون اومد . حالا تصورش رو بکنید که در آمریکا زندگی می کنید و به شما معجون رویای آمریکایی رو در تموم عمرتون خوروندن . حتی اگر شما یک فرد عادی جامعه هم باشید وقتی نوبت بدست آوردن اون چیزی که مورد نیازتون هست میرسه ،قانون دیگه اونقدر ها شما رو نمی ترسونه .خصوصا وقتی امثال نیل بوش رو میبینید که یکی از عامل و اعضای جنجال اسنل بود ، کسی که هدایای صد هزار دلاری می داده ، بعدا که موضوع فاش شد هیچ مسئله و مشکلی پیش نیومد و اتفاق مهمی نیافتاد.
یا وقتی که نمایندگان کنگره یا سناتور ها رو می بینید که هر هفته به چیزی متهم میشن .
پیچ تلوزیونی رو باز می کنید که بیشتر برنامه هاش درباره جنایته .مشاهده می کنید که چطور یک آدم ثروتمند قادره میلیون ها دلار رو با یه سر سوزن جابجایی ارقام و اعداد به جیب زده و بعد حداکثر بین 6 ماه تا 2 سال زندانی بشه . خب شما همه این قضایا رو میبینید،تبعا توقعتون هم بیشتر میشه ولی امکان پولدار شدن محدوده .هر چه رو هم که در تلوزیون میبینید ثروت و زیباییه . ..
قضایا خیلی ساده است .اینطورین . شما همه رو با زنجیر های طلا و انگشتر الماس میبینید .همه اینها رو از طریق تبلیغات و تلوزیون به شما نشون میدن اما شما نمی تونید اینها رو بدست بیارید .به شما القا کردن اگه پول نداشته باشین هیچید .همه اینها به اینجا منتهی میشه که مردم خواهان پول میشن .فقط برای پول داشتن .چرا که به اونها تلقین کردن اگه پول نداشه باشین هیچی نیستید .منطقی شده که اگه همه قراره دزدی کنن چرا من نکنم ؟!
......
در ضمن جنایت به خاطر عدم احترام به قانون رو به ازدیاده .وقتی شما ببینید با طبقه ی بالا و پایین جامعه یکسان برخورد می کنه می تونی  به چنین قانونی احترام بگذارید . در این صورت شما می تونید جلوی خودتون رو بگیرید .حتی اگه کسی هم مراقبتون نباشه .
اما وقتی شما به قانون احترام نذارید و ببینید که دیگران براش حرمتی قائل نیستن و هیچ اتفاقی هم نمی افته چی ؟"


اینها بخشی از صحبت های آقای عبدالسلیم موسی محقق مسلمان است که در قسمتی از سریال قابل تامل ساعت 25 بیان کرده است . این سریالِ مستند حاصل مشاهدات آقای نادر طالب زاده از آمریکای ابتدای دهه نود است.
آمریکایی که بر اثر شرایط اقتصادی جدیدش با پدیده عجیب و پر تعداد بی خانمانی روبرو شده ، جنایت در آن رو به رشد است ، مواد مخدر جوانانش را با خود برده است ومتفکرین آزاد اندیشش تمام این پدیده ها را حاصل سیاست گزاری های غلط سالهای گذشته اش می دانند و سایر کشور ها را از دنباله روی این روند بر حذر می دارند .
کمی که دقیق تر به جامعه امروزمان نگاه کنیم اثراتی از اتفاقات بیان شده در صحبت های بالا را میبینیم. سیر کم رنگی کهبر اثر تبلیغات اغواگر غربی سعی می کند ما را به همانجایی برساند که آمریکا در آن سالها رسیده بود .
تلوزیون امروز ما هم ویترینی از آدم های ثروتمند است . خانه های مجلل اعیانی و آدم های خوش لباسی که مرتب به تو القا می کنند اگر اینگونه نباشی آدم نیستی !
جدیدا هم که در یک حرکت جهادی برای مقابله با شبکه های خارجی مرتب در سریال ها و فیلم های داخلی و خارجی شاهد جنایت های عریان هستیم !
رسانه های خبری ما در اینترنت و روزنامه ها شبانه روز مشغول تولید تهمت و شایعه بر علیه مسئولان هستند .
مدت هاست که منتظریم لیست مفسدان کلان اقتصادی معرفی شود ولی....
و البته بی انصافی است اگر بگوییم تمام ایران امروز همین است . خوشبختانه جریان دیگری هم هست که این حرکت را در جاهایی متوقف می کند و در جاهای دیگری هم به مسیر خود باز می گرداند .جریانی که به خود باوری رسیده و تبلیغات اغواگر غربی در ذهن و روحش نفوذ نکرده است . تکیه اش به خدای بزرگ است و اصول زندگیش مبتنی بر اصول اخلاقی اسلام است
متاسفانه بسیاری از آدم های رسانه ای ما از این تفکر بدورند و همین مسئله بحث فرهنگ سازی را با مشکل روبرو ساخته است
یک کارگردان وقتی تنها عامل جذب مخاطب را صحنه های غیر اخلاقی و جنایت بداند و چون در جمهوری اسلامی مجاز به نمایش صحنه های غیر اخلاقی نیست رو به جنایت می آورد چطور می تواند پیام انقلاب را که فراتر از تمام این سطحی نگری هاست در قالب فیلم و مستند به دنیا صادر کند ؟
خبرنگاری که جذابیت خبر را در بی آبرو کردن افراد به هر قیمتی بداند و اسم کارش را خبرهای چالشی بگذارد چطور می تواند بی طرفانه و بدون برانگیختن حس دفاعی مسئولین آنها را متوجه معضلات جامعه کند ؟
همه معضلات جامعه ما متوجه نیرو های فرهنگی  نیست اما بخش بزرگی از این معضلات با اصلاح این نیروها  قابل حل است . نیروهایی که بتوانند فرهنگ عدم اسارت تبلیغات غربی را در جامعه ما نهادینه کنند و حس خود باوری را در وجود همه زنده کنند . 
باید زودتر فکری به حال نیرو های  رسانه ای و فرهنگساز خود بکنیم پیش از آنکه روزی برسد که شاهد ایران ساعت 25 باشیم!

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >