84/11/12
11:24 صبح

جریان های جنبش نرم افزاری (2)

بدست شروق (z_m) در دسته

بسم الله الحق

اول از همه شروع ماه محرم رو به همه تبریک میگم !

تعجب نکنید .به نظر من شروع ماه محرم همراه با برکت خواهد بود، چه این ماه هم فرصتی است برای تولد دوباره. همه چیز به من و تو بستگی دارد. می توانیم تمام این ماه را برای امام فقط گریه کنیم و دلمان برای ظلمی که به امام شده بسوزد؛

 و یا اینکه تکانی به خودمان بدهیم و برای حسینی شدن یک قدم به جلو برداریم.

محرم می تواند نقطه شروع تولد من و توباشد برای شروق و طلوع ابدی .

خب این از مقدمه

اما بعد

از همه دوستانی که سر زدن و انگیزه مرا برا ی ادامه این ره تقویت کردن ممنونم

نمیدونم چقدر رهپویان وصال رو می شناسید توی تالار گفتمان این سایت یک موضوعی با عنوان اسلام و تجدد راه انداختن که به بحث ما بی ربط نیست لینکش رو می ذارم حتما سر بزنید http://www.rahpouyan.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1565&whichpage=1

 

و اما ادامه سخنرانی حجت الاسلام رهدار :

...راسل : ما می دانیم که دین یک امر وهمی است اما چون دین دارای کار کرد اجتماعی است نهاد هایی که دین را ترویج می کنند باید تقویت کنیم .

پس در این راه دوره رونق کلیسا به معنای رونق خدا نیست .

انسان چهار نوع رابطه دارد .

1-با خدا

2-با خودش

3-با دیگران

4-با طبیعت .

مهمترین آنها با خدا است و چون در این دوره این رابطه قطع شد ،بقیه روابط او نیز خراب شد.

بشری که فکر می کرد راه را بدون خدا برود ،راه خود را رفت و سرش به سنگ خورد .اما چون همه پل های پشت سرش را خراب کرده بود دیگر بازگشت به دین برایش بسیار سخت بود . که این برگشت حداقل دو قرن کار نرم افزاری می طلبید و درست در این زمان بود که یک انفجار دینی با نام انقلاب اسلامی در دنیا اتفاق می افتد و از این پس بشر غربی دین را بوسیله باز فهمی انقلاب _نه از لحاظ پذیرش آن_ در یافتند . تئوریسین های غربی می دانند که اگر بوسیله انقلاب ما به دین وارد شوند مصادره می شوند ...

سنت ما با سنت غرب متفاوت است .سنت آنها تا پای دیوار مدرن می آید و از آن پس می میرد و زبان آنها زبان مدرن می شود .

اما سنت ما سنتی است که دیوار مدرن و پست مدرن را سوراخ کرده است و به حیات خود ادامه می دهد و حال زبان غربی ها زبان مدرن و زبان ما زبان سنت است .

انقلاب ما تنها انقلاب ماست که با چنگ زدن به گذشته و سنت خود دیوار مدرن را سوراخ می کند . بقیه انقلاب ها بر اساس تخریب هر چه بهتر گذشته شکل می گیرد . و این انقلاب فرصتی شد تا آنها نیز سعی کنند به گذشته باز گردند ،اما گذشته خود را ویرانه یافتند (به دست خودشان ) پست مدرن ها احترام به سنت دارند و این همان سنت ضعیف و تقلیل یافته مدرن است که هیچ حرکت و ایده ای در مقام عمل ندارد و در این سنتی گری جریان تازه ای است که از دل پست مدرن سر بر آورد و این همان دینداری منهای عمل است که عمل و مناسک این سنت پشت دیوار سنت مرده است .مانند گنون آقای حسین نصر آقای سروش آقای ملکیان که این معنویت گرایی یک معنویت گرایی بودایی است .

آقای ملکیان : قلب اسلام اسلام قلبی است .

یعنی عمل اسلام را از آن می گیرند . شاخه های سنت گرایی بومی مثل آقای عوامی مثل آقای پازوکی . جریان ریشه دارتر سنت بی عمل جریان مرحوم فردید است . که البته شاخه های جدید آن عمل را نیز در بر می گیرد با حضور آقای داوری .

جریان دیگری که داریم جریا نی است که با طلایه داری شهید آوینی آغاز می شود شهید آوینی منظر خاصی از سنت به سمت غرب می گشاید . شهید آوینی غرب را تفصیلی فهمیده است و اسلام را اجمالی دقیق . نه ضعیف فهمیده است بنا بر این قضاوتهای ایشان راجع به غرب را می پذیریم و به خاطر همین تفصیلی و اجمالی بودن است که به یک نظریه و مدل کلی نمی رسیم بلکه پنجره هایی برای تولید یک مدل برایمان باز کرده است .و این تفاوت با جریان فردید است .

در کنار جریان آوینی جریان فکری ای است که با جریان آوینی اشتباه گرفته می شود .جریان نصیری .

ایشان 15،16 سال با این فکر ور رفته است فکری صد در صد خودی که تمام اصول خود را از روایات گرفته است اشکالی که به ایشان گرفته می شود در نحوه نگاه ایشان به روایات است .این جریان ضعف ها و رنج هایی دارد .شاید نقد هایی که به اخباریون می توانیم بگیریم به ایشان هم بتوانیم بگیریم .انتقاد این است : اخباریون از عقلشا در حوزه استنباط علم استفاده نمی کنند . آقای نصیری هم به جنگ عرفان نظری شیعه و هم به جنگ فلسفه دینی رفته اند . در جریان آقای نصیری نقل ،عقل را به حاشیه برده است که بنده این جریان را غیر صحیحتر از جریان آوینی می بینم . ...

_____________________________________

خب مثل اینکه خیلی طولانی شد بقیه اش را بعدا می گذارم

اما چند نکته را لازم می دانم بگویم :

اولا این سخنرانی وجه نظر جناب آقای رهدار به جریان ها است لذا تمام آن تایید شده نیست چه از ادامه صحبت هایشان من این بر داشت را کردم که کمی همسو با فرهنگستان هستند وخیلی بی طرف نظر نداده اند.

دوم اینکه این سخنرانی بیشتر به معرفی جریان هایی که در همین همایش _همایش تکاپوی گذار_ شرکت کرده بودند پرداخته بنابر این جریان های دیگری هم حضور دارند که در اینجا معرفی نشده اند ...

اگر نظری داشتید حتما مرا هم خبر کنید

در پناه الطاف حق

فعلا خدانگهدار