سفارش تبلیغ
صبا ویژن

84/12/24
3:29 عصر

جریان های جنبش نرم افزاری (3)

بدست شروق (z_m) در دسته

بسم الله الحق

سلام

خب مثل اینکه بعد از یک وقفه طولانی خدا کمک کرد و بالاخره تونستم بحث رو ادامه بدم امروز آخرین قسمت سخنرانی حجت الاسلام رهدار رو میذارم و ان شاء الله در آینده بحث رو از دیدگاه های دیگه هم مورد بررسی قرار میدیم .

اگر نظری داشتید حتما من رو هم مطلع کنید

دیگه مقدمه چینی کافیه

ادامه مطلب:

...جریان دیگری که می بینیم جریان موسسه ( موسسه امام خمینی ) است با سردمداری آقای مصباح که می گوید علوم غربی باید توسط ااسلام اصلاح شوند و تهذیب شوند این موسسه تنها علوم انسانی را قابل دستکاری می داند و علوم تجربی را قابل پالایش نمی دانند این جریان مهمترین خدمتی که می کند این است که ما را زنده نگه می دارد ولی آن را کاملا صحیح نمی دانیم همچون چشم انداز بیست ساله که برای بقای ما ساخته شده وگرنه شرایط ما نیست . مانند بیست و ژنج سال سکوت علی علیه اسلام .ما یک دفعه نمی توانیم بگوییم غرب نه ! برای شرایط مقدور ، شرایط مطلوب اینگونه قابل استحصال نیست . در نظام سرمایه داری موتور را یکسان نگه می دارند بدنه را عوض می کنند و این به معنای تنوع مدل نیست . در نظام فکری هم موتور اصلی دستگاه فکری آقای مصباح و رشاد و هادوی و .. تقریبا یکسان است ولی در جزئیات اختلاف نظر دارند و این به معنای چند جریانی نیست بلکه همه اینها در یک طیف و جریان هستند اما جریان دیگری که غیر از این جریان هاست  جریان فرهنگستان علوم است که منطقش کاملا متفاوت بود . دستگاه فکری اش بر خلاف دیگران صدرایی نیست . اصل جوهری ، بدیهیات منطقی را زیر سوال برده در حوزه های متفاوت دیدگاه دارد در بحث مجردیات نظر داده است . می گوید بیرون داده های انسانی یک مدیر باید داشته باشد . یا علم صرف یا دین صرف . یعنی یکی را در تمام دیگری حل کردن و در این مورد ضرورت بحث دینی بودن علم بیهوده خواهد بود که همه علوم دینی خواهند بود و همه دین علمی . این نسبت که مطرح می شود نسبت در شاکله علوم است غربی ها می گویند بینش ،دانش ، ارزش ، کنش ، منش داریم که جایگاه علوم انسانی در سوم مرتبه است . فرهنگستان این نسبت را بر هم می زند می گوید ارزش ، بینش، دانش داریم . در حال حاضر ریاضیات در صدر امور است همه قیاس ها کمی شده است ( مثل اخلاق و تبلیغ) اما فرهنگستان می گوید باید علم کلام که بذات خداوند صحبت می کند و جوهرش الله است در صدر علوم قرار بگیرد و مبنای مقایسه ها الهی باشد و اینگونه است که علوم الهی خواهند شد.

شرح صدر در ایمان یعنی اینکه با دراز شدن اعمال خستگی ایجاد نشود .

فرهنگستان می گوید عقل چیزی جدای از دین نیست. مخلوق خداست و در حرکت اولیه اش خاضع خداوند شده است . هیچ گاه عقل مستقل نبوده است و توسط وحی سر پرستی می شود .مدعی هستند که اصول فلسفی را از دل متن های دینی استخراج کرده اند .

***************************

فعلا خدا نگهدار