سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/11/18
2:26 عصر

حرف و عمل در وصیت نامه امام

بدست شروق (z_m) در دسته شروق، جنبش نرم افزاری، وصیت نامه امام خمینی، سکولار، دانشجو، رضا امیر خانی، حرف و عمل

بسم رب المخلصین

در آن روز ها که خیلی درگیر بحث جنبش نرم افزاری بودم گفته ای را از آقای امیرخانی خواندم که به نظرم کلید بسیاری از مشکلات ماست . موضوع ، بحث جنبش نرم افزاری بود . نقل به مضمون حرف ایشان این بود که مشکل اساسی ما این است که وقتی رهبری شعار جنبش نرم افزاری می دهد ، خواص دولتی هم می گویند جنبش نرم  افزاری ، استاد دانشگاه هم می گوید جنبش نرم افزاری ، روحانی حوزه هم می گوید جنبش نرم افزاری آن بسیجی عاشق ولایت هم یک برچسب پشت شیشه موتورش می زند که جنبش نرم افزاری !
در حالی که روند درست این است که رهبری وقتی شعار جامعه را جنبش نرم افزاری اعلام کرد هر کس در زندگی و کار خودش باید بگردد ببیند چطور می تواند این شعار را عملی کند نه اینکه خودش بشود یک بلندگوی بدون عمل !

وصیت نامه امام را که می خواندم دوباره به یاد این صحبت افتادم . به خصوص این بخش را :

اینجانب هیچ گاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده وبی انضباطی برخلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند؛ لکن عرض می کنم که قوه مقننه و قضاییه و اجراییه با زحمات جانفرسا کوشش در اسلامی کردن این کشورمی کنند و ملت دهها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند؛ و اگر این اقلیت اشکالتراش و کارشکن به کمک بشتابند، تحقق این آمال آسانتر و سریعترخواهد بود. و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده میلیونی بیدارشده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ، آمال انسانی - اسلامی به خواست خداوند متعال جامه عمل به طور چشمگیر خواهد پوشید و کجروان واشکالتراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند.

خیلی وقتها در بحث با دوستانی که خیلی شاکی هستند و به همه انتقاد دارند وقتی می پرسیم شما برای حل این مشکلات چه کرده اید ؟حرفی برای گفتن ندارند . امروز بزرگترین مشکل جامعه ما سنت نق زدن است .مشکلات را همه می بینیم. خیلی خوب هم میبینیم و تحلیل می کنیم . اما موقع عمل که می شود همه از دیگری انتظار داریم .
یک مثال ساده می زنم : بعد از حوادث اخیر توجه خیلی ها به خروجی علوم انسانی جلب شد. اینکه محتوای درسی و برخی از اساتید این رشته ها به گونه ای سازماندهی شده اند که غالب خروجی این رشته ها ذهنیت سکولار دارند .
خب برای حل این مشکل چه باید کرد ؟ روسای دانشگاه باید به دنبال جذب اساتید متعهد باشند .اساتید متعهد باید به دنبال تولید محتوای اسلامی باشند . دانشجوی دغدغه دار هم باید برود خوب پژوهش کند و در تز و پایان نامه های خود راه حلی برای این اوضاع در هم و برهم بدهد .
اما اتفاقی که می افتد چیست ؟ روسای دانشگاه که کلا صورت مسئله را پاک می کنند و منکر آمار می شوند .اساتید سر کلاس هایشان داد انتقاد سر می دهند . دانشجو هم همه جا از محتوا می نالد و یا به همان نمره پاسی و پایان نامه کپی برداری شده از منابع قبلی اکتفا می کند یا کلا عرصه را خالی می کند و سر از حوزه در می آورد ...
این یک مثال کوچک است آن هم درباره جامعه متعهد ما و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ... .
واقعیت این است که  ایران اسلامی  از آنِ همه ماست . و اگر واقعا دلسوز ایران و اسلام هستیم باید برای رشد آن آستین بالا بزنیم .ایران اسلامی برای رشد و بالندگی بیشتر از  نق و انتقاد نیازمند متفکر و دانشمند و مردان عرصه عمل است . انسان هایی که فداکارانه به میدان بیایند و به دور از غوغا و حاشیه ایران اسلامی را به تشکیل حکومت الله نزدیک کنند . در چنین جامعه ای چه فرقی می کند که رییس باشی یا مرئوس ، وقتی که هر کس مشغول وظیفه حساس خود است. وصیت امام به همه ما این است که در حفظ و توسعه مفاهیم انقلاب کوشا باشیم و این مهم محقق نمی شود مگر در حذف منیت ها و انجام وظیفه .
شاید امروز در آستانه سی و دومین سالگرد انقلاب اسلامی وقت آن رسیده باشد که هر کدام از ما  نگاهی به گذشته و آینده خود بیاندازیم . جای خود را در این طرح بزرگ پیدا کنیم و وظیفه خود را برای رسیدن به این هدف بزرگ تشخیص دهیم .اکنون دیگر وقت عمل است . حرف زدن کافی است !

----------------------------------------------------------------------
پ.ن 1: با دوستان یک سیر مطالعاتی وبلاگی در باب وصیت نامه امام راه انداختیم از سایر دوستان هم دعوت می کنم در این طرح شرکت نمایند .اطلاعات بیشتر

پ.ن.2 : سایر دوستان شرکت کننده در این طرح :
از بند نون وصیت نامه امام به بند میم ؛مردم آماده قیام اند
مروری بر صحیفه ی انقلاب